contender

Contender Sailcloth

Scherper aan de wind door modern communicatiesysteem

Grote foto’s van wedstrijd zeilboten in de gangen bij Contender Sailcloth in Mijdrecht laten overtuigend zien waar het bij dit bedrijf om gaat: zeilen. Dat bij de productie van zeildoek ook veel communicatie komt kijken blijkt uit de nauwe samenwerking die Contender met Citocom heeft. Onlangs investeerde deze producent van zeildoek in een nieuwe communicatie–centrale met videoconferentie.

Passie

“In 1986 zijn we begonnen,” zegt mede-eigenaar Max de Bruin,” samen met mijn oom Guus Bierman. “Wij zijn producent van jacht zeildoeken. De concepten die wij bedenken laten we bij partners maken. Meerdere Europese textielfirma’s voeren exclusief gedeeltes van ons productieproces uit.” De mensen die bij Contender werken hebben allemaal een passie voor zeilen. Toerzeilers, wedstrijdzeilers maar ook mensen die door het werk zijn gaan zeilen.

“Vanuit die kennis weten we wat er nodig is om een goed zeildoek te maken. We hebben de samenwerking gevonden met weverijen in België, Duitsland en Oostenrijk, die het zeildoek produceren onder onze supervisie. De weverijen maken het doek volgens onze specificaties van onder meer soort garen, dikte, inslag en andere variabelen. Als dat doek klaar is maakt een andere fabriek het vormstabiel. Dat bestaat uit uitwassen, fixeren, impregneren of coaten en kalanderen zodat een vormvast zeildoek ontstaat op de rol. Doek dat wij dan weer verkopen aan zeilmakers overal op de wereld,” legt Max de Bruin uit.

Keuze

Zeilen zijn niet uniform, voor iedere boot is een ander doek nodig en ook voor elk type zeiler verschilt het zeil. Op de website van Contender staat een keuzehulp waarbij elke zeiler in stappen gebracht wordt bij het zeildoek dat bij hem of haar past. Vervolgens kan de zeiler bij zijn zeilmaker terecht om het zeil echt te laten maken. “Vroeger was het belangrijk dat de zeilmaker wist wat hij moest aanbieden en ging de zeiler af op het advies van de zeilmaker,” zegt De Bruin. “Vandaag wil de consument veel meer weten. De klant is veel meer geïnteresseerd in de materialen die gebruikt worden. De informatie is nu ook overal via het web beschikbaar. Dat doet er niet aan af dat het advies van de zeilmaker heel belangrijk is. Een voorbeeld is een duurzaam zeil waar je lang mee doet of een vormstabiel zeil voor wedstrijden. Zeil je op vlak water of wil je de oceaan oversteken. Dat zijn allemaal criteria die meespelen in de keuze van het zeildoek”.

Internationaal

Het bedrijf levert over de gehele wereld. Het hoofdkantoor zit in Mijdrecht. De Amerikaanse vestiging regelt ook verkoop en productie. Daarnaast heeft Contender verkoopkantoren over de hele wereld. Ook hebben de mensen dagelijks contact met de weverijen en finishbedrijven over de hele wereld. “Dan is het ontzettend belangrijk dat je goed kan communiceren met al die partijen. Met name de ontwikkeling van videoconferentie is een zegen. Ik ken Hans van Mackelenberg van Citocom al jaren en heb aan hem gevraagd wat de oplossing is voor onze vraag naar videoconferentie. We zijn uitgekomen op het systeem van StarLeaf.”

Videoconferentie

StarLeaf videoconferentie is een cloud gebaseerde oplossing en mede hierdoor eenvoudig inzetbaar. Een internetverbinding volstaat om het StarLeaf systeem te verbinden met de StarLeaf cloud. “Ik zie in mijn beeldscherm wie online zijn en met één muisklik ben ik face to face in contact met mijn collega in Amerika. Als we iets willen delen dan zetten we dat op het scherm. Zo eenvoudig is het echt,” geeft Max de Bruin enthousiast aan. “De kwaliteit is veel hoger dan de open systemen die op de markt zijn. Voor ons is het heel belangrijk dat we HD beeld hebben zodat we in de productie samples kunnen beoordelen via het videoconferentie systeem. Tegelijkertijd hebben we de telefooncentrale vervangen door een Swyx Voice over IP systeem. Ook daar heeft Citocom ons uitstekend in geadviseerd. Wij zijn er heel blij mee.”

Telefonie met CRM koppelen

“Waar ik ook heel gelukkig mee ben is het klanten managementsysteem dat door Citocom is aanbevolen. Als ik met Hans van Mackelenbergh belde beschikte hij altijd over alle informatie uit vorige gesprekken. Ik heb mij steeds afgevraagd hoe hij dat deed. Toen hij aangaf dat hij daar de Swyx communicatie server met SuperOffice CRM voor gebruikte was ik om. Hij leverde ons de Swyx en maakte de koppeling met SuperOffice CRM. Alle gesprekken worden nu aan klanten en andere relaties gelinkt. Als iemand belt staat direct de kaartenbak open en alle info is ter beschikking.”

Efficiency

“Al met al heeft de samenwerking met Hans van Mackelenbergh en Citocom mij heel veel efficiency gebracht. Ik kan nu sneller schakelen en zaken doen met partijen waar vroeger het contact veel moeilijker mee was,” besluit Max de Bruin.

www.contender.nl


cnc_bewerking

Van Wijngaarden B.V.

Een metaalbedrijf á la carte, noemt directeur Hennie van Wijngaarden zijn onderneming. En met recht, als je honderd verschillende klanten uit zestig branches bedient. Het Houtense metaalbedrijf is toeleverancier voor draai-, frees-, stans- en plaatwerk, van klein tot groot, individueel of in serie gemaakt. ‘Denk bij klanten onder meer aan meubelbedrijven, winkelinrichters, machinebouwers en de NS.’ Nog wat getallen: Metaalbedrijf Van Wijngaarden bestaat in 2012 vijftig jaar en er werken 35 mensen.

Omdat de bestaande telefooncentrale verouderd was en de trage internetverbinding steeds hinderlijker werd, oriënteerde Metaalbedrijf Van Wijngaarden zich op een nieuwe communicatieoplossing. Die bleek vlakbij te vinden. ‘Citocom zit bij ons om de hoek en ik ken directeur Hans van Mackelenbergh van een regelmatig praatje bij de postbus. Toen onze vraag actueel werd, heb ik die bij hem neergelegd. En daar hebben wij geen moment spijt van gehad.

Citocom inventariseerde de wensen van Van Wijngaarden en ontwikkelde een oplossing op maat. Alle communicatie is overgezet naar een glasvezelverbinding van 10 Mb, in combinatie met Voice over IP. Hierover verlopen zowel telefonie, internet als de beveiligde toegang tot het bedrijfsnetwerk. Van Wijngaarden koos voor een CallConnect UCS inclusief koppeling met de CRM-database en een DECT-systeem met meerdere zenders, zodat overal in de fabriek draadloos getelefoneerd kan worden. In de kantooromgeving is een draadloos netwerk geïnstalleerd. Met laptop, tablet en smartphone is er toegang tot het netwerk en internet. En met de smartphone kan via het vaste net worden getelefoneerd.
Flexibel en snel

Door over te stappen naar een volledig op IP gebaseerde infrastructuur is sprake van een flexibele, kostenbesparende communicatieoplossing. Het nieuwe systeem is een aantal weken operationeel en Van Wijngaarden is een tevreden mens. ‘Het is zeer gebruiksvriendelijk; onze mensen hebben het zich razendsnel eigen gemaakt. Bij een inkomende oproep is direct zichtbaar welke relatie belt en telefoonnummers worden met een muisklik gekozen.’ De glasvezelverbinding is aanzienlijk sneller dan de oude lijn. ‘Zeker bij grote bestanden zoals technische tekeningen merk je veel verschil. En met het oog op de toekomst is het belangrijk dat het systeem gemakkelijk up-to-date kan worden gehouden.’
Over de samenwerking met Citocom is Van Wijngaarden vol lof. ‘Citocom beschikt over deskundige mensen die van de hoed en de rand weten. Geen blabla, maar een gedegen advies. Ze hebben alles van A tot Z voor ons geregeld. Van de aanleg van de bekabeling, het opzeggen van het KPN-contract tot en met de instructie van onze medewerkers. Wij zijn echt ontzorgd.

www.metaalbedrijfvanwijngaarden.nl


Focus Cura B.V.

Een van de klanten van Citocom is Focus Cura. ‘Onze missie is de kloof tussen zorg en technologie te overbruggen,’ zegt directeur Daan Dohmen. Het in Zeist gevestigde bedrijf maakt het mogelijk dat ouderen, chronisch zieken en mensen met een handicap langer thuis kunnen blijven wonen. ‘Dat doen wij onder meer door thuismonitoring na een ziekenhuisopname. Andere voorbeelden zijn zorgalarmering met behulp van intelligente sensoren in de woning en videocommunicatie voor zorg op afstand door verpleegkundige, huisarts of specialist.’ Focus Cura ontwikkelt deze concepten en legt de benodigde technologie aan in de woningen. ‘Wij werken nauw samen met thuiszorginstellingen, ziekenhuizen en verzekeraars.

Emerging Entrepreneur
Dohmen startte in 2004 met Focus Cura. Op dit moment werken al bijna 100 mensen bij het bedrijf en ook de komende jaren wordt stevige groei verwacht. Deze snelle ontwikkeling springt in het oog en krijgt waardering. In 2010 is Dohmen uitgeroepen tot Emerging Entrepreneur Of The Year. Voor de snelle groei werd Focus Cura al meerdere jaren achtereen bekroond als FD Gazelle en sleepte dit jaar zelfs de Gouden Gazellen Award voor meest innovatieve onderneming in de wacht. ‘Focus Cura is marktleider in een geheel nieuw segment. We staan nog maar aan het begin van onze ontwikkeling. Het aantal ouderen neemt verder toe en ook mensen met chronische ziektes leven vaak langer. Verder moeten patiënten zelf financieel meer bijdragen, de mogelijkheden van Het Nieuwe Werken te benutten, was een nieuwe communicatieoplossing nodig. ‘Onze mensen werken steeds vaker thuis of op een andere locatie. Nu hebben zij probleemloos toegang tot het bedrijfsnetwerk.

Gefundeerde keuze
Citocom was leverancier van de bestaande telefooncentrale van Focus Cura. ‘Maar voor het nieuwe systeem hebben we ons breed in de markt georiënteerd. Daarbij viel op dat Citocom kennis van de actuele techniek combineert met het vermogen om mee te denken. Zij hebben ons geholpen een gefundeerde keuze te maken voor een communicatieconcept dat het beste bij Focus Cura past. Pas toen dat helder in kaart was gebracht, ging Citocom op zoek naar de technische oplossing die optimaal aansloot op deze behoefte.’ CallConnect is nu een kleine maand operationeel. ‘Alles werkt zoals het bedoeld is en voldoet aan onze verwachtingen. De bereikbaarheid is aanzienlijk verbeterd. Belangrijk is ook dat Citocom ondersteuning bood bij het in beheer nemen van het nieuwe systeem door onze eigen ICT-afdeling. Waar we vroeger voor elk wissewasje afhankelijk waren van externe partijen kunnen we nu vrijwel alles zelf aanpassen. In een snelgroeiend bedrijf waar regelmatig zaken veranderen, is dat een groot voordeel.

Totaalpakket klopt
Dohmen is ervan overtuigd dat ook veel andere organisaties baat hebben bij CallConnect UCS. ‘Het totaalpakket klopt: techniek, service en prijs. Om eerlijk te zijn heb ik de aanschaf van een nieuw systeem lang afgehouden. Ik was niet overtuigd van nut en noodzaak van de investering. Maar achteraf vallen de kosten erg mee. Sterker nog: we zijn goedkoper uit dan met onze verouderde centrale, waar we telkens functionaliteit aan toe moesten voegen. Plus dat we nu beschikken over alle voordelen van VoiP. Een telefoontje naar Citocom voor een vrijblijvend gesprek kan ik daarom iedereen aanraden.

www.focuscura.nl


bw_gouda

Best Western City Hotel Gouda

Titus Stoelinga is directeur/eigenaar van twee hotels: Best Western Hotel Woerden (3 sterren, 62 kamers) en het splinternieuwe Best Western Plus City Hotel in het historische centrum van Gouda (4 sterren, 101 kamers). ‘De samenwerking met Citocom startte in Woerden. Daarnemen zij al tien jaar de service van de telefooncentrale voor hun rekening. Die centrale is inmiddels verouderd maar blijft in gebruik, in afwachting van de aanstaande nieuwbouw. Onderdelen worden schaars maar toch weet Citocom altijd weer een oplossing te vinden.

De ervaringen in Woerden waren aanleiding om Citocom ook in te schakelen voor het ontwerp en de implementatie van de communicatie-infrastructuur in het nieuwe hotel in Gouda. Het datanetwerk is volledig gebaseerd op IP-technologie: telefonie, data en video zijn in één netwerk samengevoegd. Ook de koppeling met de externe infrastructuur is gebaseerd op IP-technologie via glasvezelverbindingen. Voor de telefonie wordt gebruik gemaakt van de CallConnect UCS communicatieserver, die tevens verbonden is met het hotelmanagementsysteem. Alle kamers en suites hebben draadloos toegang tot internet.

Opschalen
Naast technische en functionele eisen is after sales voor ons van doorslaggevend belang,’ stelt Stoelinga. ‘Wij moeten de zekerheid hebben dat alles werkt en blijft werken. Citocom geeft ons die zekerheid.’ Communicatie is cruciaal voor elke organisatie, maar zeker voor een hotel. Internet moet altijd beschikbaar zijn, snel en zonder haperingen. Gratis wifi is een must voor veel van onze gasten. Vooral die uit het business-segment; zij maken intensief gebruik van deze voorziening.’ Hoe intensief bleek toen in september het zakelijke seizoen aanbrak. ‘Al snel werd duidelijk dat de bandbreedte moest worden opgeschaald. Citocom regelde het binnen een paar dagen.

Levensbelang
Ook voor de eigen bedrijfsvoering van het hotel is de externe dataverbinding van vitaal belang. Alle systemen lopen via internet, net als de reserveringen. Dus als de verbinding niet werkt, ligt alles plat.’ Dat gebeurde recent toen op een woensdagochtendom 7.00 uur de internetconnectie plotseling wegviel. Binnen een uur was een medewerker van Citocom ter plaatse. Die ontdekte al snel dat bij bouwwerkzaamheden in de buurt een glasvezelkabel was gesneuveld. Er is toen een noodverbinding aangelegd zodat onze systemen weer operationeel waren. Dezeaanpak is exemplarisch voor het serviceniveau van Citocom. Zij weten hoe belangrijk communicatie voor ons is, zijn altijd bereikbaar én komen met een oplossing.

www.bestwesterngouda.nl


Van Houwelingen & Partners

Deurwaarderskantoor Van Houwelingen & Partners is al meer dan 20 jaar een gevestigde naam in Zuid-Holland. Met ruim 30 medewerkers, een hoofdkantoor in Vlaardingen en een vestiging in Leiden worden vooral huurgerelateerde zaken behandeld. ‘Bereikbaarheid en communicatie zijn cruciaal en raken het hart van onze dienstverlening,’ vertelt Kees van Houwelingen, verantwoordelijk voor ICT binnen het bedrijf. ‘Dagelijks ontvangen wij 400 telefoontjes van opdrachtgevers en debiteuren. Die moeten vlekkeloos afgehandeld en opgevolgd worden.

De voormalige telecomleverancier slaagde er echter niet in om een foutloze werking te garanderen. ‘De telefoon haperde en de verbinding was vaak slecht. We kregen af en toe zelfs klachten van klanten die dachten dat we de hoorn erop gooiden.’ Alle reden dus om op zoek te gaan naar een nieuwe communicatiepartner. ‘Daarbij heb ik gemerkt dat er veel “snelle” verkopers zijn in deze branche. Er wordt slecht geluisterd naar de klant.’ Citocom onderscheidde zich nadrukkelijk in positieve zin. ‘Bij onze keuze voor dit bedrijf was betrouwbaarheid een belangrijke overweging. Citocom scoorde niet alleen met hun jarenlange ervaring, we konden in de showroom ook zien hoe het geadviseerde systeem in de praktijk werkt. Daardoor ontstond een goed beeld van de installatie en de functionaliteit.’

Samengesmolten
Op basis van de eisen en wensen van het deurwaarderskantoor stelde Citocom een Swyx-oplossing voor. Die is gebaseerd op Microsoft Windows Server en maakt gebruik van Voice over IP. Hierdoor zijn data en telefonie tot één communicatienetwerk samengesmolten. Aan elke pc kan een USB-telefoon gekoppeld worden met alle denkbare functies. Swyx beschikt bijvoorbeeld over een presence-indicatie die gekoppeld is aan de Outlook-agenda. ‘Hierdoor is direct zichtbaar wie aanwezig of beschikbaar is. De bereikbaarheid en onze klantenservice worden zo geoptimaliseerd.’ Ook zijn de twee vestigingen van Van Houwelingen verbonden via een zogenaamd virtual private network (VPN). Voor de aanleg hiervan schakelde Citocombusinesspartner InfoPact in. ‘Met dit netwerk kunnen we data uitwisselen tussen de vestigingen en zijn er geen gesprekskosten voor onderling telefoonverkeer.’

Honderden calls
Citocom implementeerde de nieuwe oplossing begin 2011 en Kees van Houwelingen is ronduit tevreden. ‘Het systeem verwerkt de honderden calls die hier dagelijks binnenkomen zonder problemen. De gebruiksvriendelijkheid is groot; onze medewerkers konden er in no time mee overweg. Ook als het gaat om ondersteuning en service niets dan lof. De medewerkers van Citocom weten waar ze over praten. Ze ondernemen direct actie als het nodig is en stellen zich daarbij proactief op. Zo zijn door de VoIP-centrale een aantal telefoonlijnen overbodig. Citocom wees ons hierop en maakte een helder overzicht, waarna we de lijnen hebben opgezegd. Dit levert een besparing op die elke maand terugkomt.

www.houwelingen-partners.nl


DK Accountants & Adviseurs

DK Accountants & Adviseurs is een groeiende organisatie met het hoofdkantoor in Veenendaal en vestigingen in Tiel, Houten, Putten en Druten. Met als motto ‘Betrokken bij uw bedrijf’ bedienen 50 medewerkers een uiteenlopende klantenkring. ‘Door de uitbreiding van vestigingen ontstond de wens om al het klantcontact te centraliseren op het hoofdkantoor,’ meldt Richard Plate namens DK. ‘Dit leidt tot meer efficiency en lagere kosten. Ook kunnen wij hierdoor de communicatie met onze klanten optimaliseren.

De bestaande telefooninstallatie bood geen mogelijkheid tot centralisatie van het inkomende telefoonverkeer van de vestigingen. ‘Vandaar dat wij op zoek zijn gegaan naar een nieuw systeem. Citocom is een vertrouwde relatie waarmee we goede ervaringen hebben. Het serviceniveau is hoog en ook in dit geval bleken zij zowel de benodigde kennis als de technische oplossing te kunnen bieden om in onze behoefte te voorzien.

Glasvezel als voorwaarde
Die oplossing is een Swyx Unified Communications-centrale. ‘Met de inzet van dit systeem behouden de vestigingen hun eigen telefoonnummers maar komen alle inkomende gesprekken binnen op het hoofdkantoor in Veenendaal, aldus Plate. De kantoren van DK zijn gefaseerd geïntegreerd in de nieuwe centrale. Aanvankelijk was nog niet overal glasvezel beschikbaar en dat is een voorwaarde voor de beoogde koppeling. Inmiddels zijn op 1 na alle vestigingen “over”. Citocom begeleidt ons bij technische details zoals de benodigde telefoonlijnen en contracten.

Optimale klantservice
De ervaringen in de praktijk stemmen tot tevredenheid. Het systeem faciliteert een optimale klantservice vanuit één centraal punt. Door de aanwezigheidsfunctie ziet de telefoniste direct of een medewerker beschikbaar is. En de agenda is geïntegreerd, waardoor in één oogopslag duidelijk wordt of iemand in bespreking of voor een afspraak buiten kantoor is. Ook is doorverbinding mogelijk naar mobiele telefoons. Kortom: Swyx biedt de functionaliteit die wij voor ogen hadden.

Actuele techniek
Cruciaal zijn ook de ervaringen van de medewerkers. Die werken immers dagelijks met het nieuwe telefoonsysteem. Citocom verzorgde een introductie van de basisfuncties. Swyx is gebruiksvriendelijk en iedereen kon er snel mee overweg, al worden ongetwijfeld nog lang niet alle mogelijkheden benut.
Swyx is een dynamische oplossing. Recent is ons systeem uitgebreid met een module waardoor mensen die thuis werken via de centrale zowel bereikbaar zijn als zelf kunnen bellen. Verder wordt de software regelmatig geüpdatet. We zijn daardoor altijd verzekerd van de meest actuele techniek.

www.dkaccountancy.nl


wildeganzen

Wilde Ganzen

Wilde Ganzen ondersteunt al bijna 60 jaar kleinschalige ontwikkelingsprojecten in arme gebieden. Het gaat om particuliere initiatieven vanuit Nederland waarbij samen wordt gewerkt met mensen ter plaatse, vertelt Jeroen van der Helden (Manager Financiën en Facilitair). Wilde Ganzen fungeert als vliegwiel door de inbreng van kennis, ervaring en financiële steun. Wij nemen een derde van de totale investering in een project voor onze rekening. De middelen hiervoor zijn afkomstig van donaties, giften en de bijdrages die we ontvangen van onder meer de Postcode Loterij.

Op dit moment is Wilde Ganzen betrokken bij zo’n 350 initiatieven. Denk aan de bouw van scholen, waterputten en ziekenhuizen maar ook aan economische projecten. De 45 medewerkers opereren vanuit een kantoor in Hilversum. Om de ruimte efficiënter te benutten, zijn de werkplekken opnieuw ingericht. In het verlengde daarvan is ook op het gebied van ICT en telefonie een vernieuwingsslag gemaakt. De telefonieserver was verouderd en aan vervanging toe. Op aanbeveling van onze ICT-leverancier hebben we Citocom ingeschakeld voor de implementatie van Voice over IP-telefonie via een Swyx Unified Communications-oplossing.

Impuls voor communicatie
Welke criteria waren daarbij van belang? Doel was vooral om de interne en externe communicatie flexibeler en efficiënter te laten verlopen. Bij de oude centrale moest bijvoorbeeld de toewijzing van nieuwe nummers altijd door iemand van de leverancier bij ons op kantoor gebeuren. De nieuwe Swyx-centrale beheren wij zelf. Het toevoegen van medewerkers of het wijzigen van nummers is een fluitje van een cent. Inkomende gesprekken kunnen worden doorgeschakeld naar de mobiele telefoon van medewerkers die niet op kantoor zijn. En mensen die thuis werken, loggen in en bellen dan via onze centrale. Naderhand hoeven zij dus geen kosten te declareren.’ Ook de interne communicatie krijgt een impuls met het nieuwe systeem. Doordat de status van collega’s altijd zichtbaar is, kan gericht telefonisch contact worden gezocht. Verder heeft Swyx een chatfunctie die interactiever en minder formeel werkt dan e-mailcontact.

Dagelijkse kost
De ingebruikname van de nieuwe centrale verliep rimpelloos. Voor ons was de overstap wel even spannend, maar voor Citocom is het dagelijkse kost. Dat bleek ook in de praktijk. In een mum van tijd was het systeem operationeel en na een groepsgewijze introductie konden de medewerkers direct aan de slag.
Van der Helden is te spreken over de samenwerking met Citocom. Ze zijn erin geslaagd het project een duidelijke kop en staart te geven, met een finale check of alles naar wens functioneerde. Ook is meegedacht over andere communicatieoplossingen. Zo kan het grote led-scherm in onze vergaderzaal nu ook gebruikt worden voor draadloze presentaties. De proactieve houding van Citocom daarbij heb ik als zeer prettig ervaren.

www.wildeganzen.nl